
Sahar kan det se ut nar jag aker Ginza Line bredvid en halv japansk tant och en halv turist. Ginza Line ar for ovrigt den aldsta tunnelbanelinjen i Tokyo, vars tagnat ar av en fullkomligen svindlande storlek. Ett exempel pa detta ar nar jag anlande till Omiya-stationen efter resan till Nagano och upptackte att det fanns inte mindre an 22 olika spar for lokaltrafik. Det hor heller inte till ovanligheten att stationerna har uppat tjugo olika utgangar. Tagnatet ags och drivs av flera olika bolag, dar Tokyo Metro och JR (East Japan Railway Company) ar de storsta. Tokyo Metro ar i regel billigare, men JR har ett triumfkort i och med sin superba, om dock snigellangsamma, ringlinje Yamanote Line, som tuffar sig igenom hela Tokyos storstad (vilket tar mer an en timme), outtrottligt varv efter varv. JR har aven fordelen att de spelar tv-spelsliknande musik pa sina perronger.
Linda
Tokyos tunnelbana ÄR onekligen fantastisk. Det är ofattbart hur stort det är, och hur väl det ändå fungerar.
Andreas
Instammer verkligen, SL kunde verkligen lara sig nagot av japanska kollektivtrafiken ;)
Micke
För att inte tala om Skånetrafiken...
Andreas
Det vet jag inget om, men kommer nog marka av i host ;)
Martin
Hoppas du stigit av på Takadanobaba stationen, de har allra bästa perrongmusiken. Kan du identifiera den trudellutten?
Lorena
Hei interesting pictures :D
Tokyo-andy
Lorena, thanks! :D

7