Edward kommer till Tokyo

68945-61
Snart i Gotanda

Mellan 16 augusti och 3 september gastar den brittiska uppsattningen av Edward Scissorhands Tokyo. Det ar koreografen/regissoren Matthew Bourne och dennes dans/skadespelargrupp New Adventures (
http://www.new-adventures.net) som ligger bakom forestallningen. ES baseras mycket riktigt pa Tim Burtons gotiska sagofilm med samma namn, men denna version ar helt utan dialog och framfors istallet med fokus pa dans, mimspel och annan fysisk kommunikation. For mer info se http://www.edwardscissorhands.co.uk och http://www.scissorhands.jp.

Disneyland i Malaysia?

68945-60
Snart i Malaysia?

Malaysiska regeringen har haft moten med japanska och amerikanska Disneyrepresentanter angaende tillstand till att oppna ett Disneyland i sodra delarna av staten Johor. Bakomliggande tanken ar givetvis att locka annu fler turister, bade fran narliggande Singapore och mer langvaga gaster. De som varit i Malaysia vet hur snabbt turismen byggs ut. Huvudstaden Kuala Lumpur ar lite som ett stort nojesfalt i sig med alla gallerior, biografer och inomhusberg-och-dalbanor.


Lite mer engrish

Men det ar ju sa roligt!

68945-57
Potatisen valkomnar gaster och introducerar sig sjalv


68945-58
Undra om detta iskaffe hade salt bra i Vatikanen?


68945-59
"Home made" dessutom

Nej, nog med tokerierna. Snart ar det dags for min powerpointpresentation infor ett fullsatt labb. Det kan vara risk for att en och annan slumrar till, manga ser trotta ut efter att ha suttit uppe och tittat pa landskampen (som slutade oavgjort, 2-2).

Fotboll

I natt ar det en vanskapsmatch i fotboll mellan Japan och Tyskland. Matchen borjar att sandas runt 4-snaret. En betydande del av labbet kommer att stanna kvar i natt for att titta pa landskampen med hjalp av en nyinkopt tv-antenn. Det roliga ar att samtliga ska redovisa sina progress reports imorgon formiddag. Intressant att se hur det gar.

Jag har fatt intrycket av att japaner ar ett fotbollstokigt folk (det och baseboll). Jag vet inte hur manga som har skinit upp och sagt "Lasson!" (Henke d v s) eller "Yungbegh!" (Ljungberg) nar jag sagt att jag ar fran Sverige.

Engrish

68945-53
Men jag ar vegetarian...


68945-56
"Goddag trevlig kott du!"  Och hur stor ar den dar motorcykeln egentligen?


68945-55
Gud OCH Jesus, nu i samma robot!

Jag ar oforskamt lattroad nar det kommer till humor av typerna felskriverier och/eller bristande sprakkunskaper, sarskilt nar det galler Japan.
www.engrish.com ar en valkand sida som koncentrerat sig pa det sistnamnda fenomenet. Har finns obegripliga japanska produkter, skyltar, annonser och liknande dokumenterade efter kategorier. Manga fniss och storskratt utlovas.


Kween


68945-51
"We will lock you!!"

Haromdagen slotittade jag pa Takeshi Kitanos (skadespelare, filmskapare, poet, programledare; legend i Japan) tv-program 'Takeshi no daredemo Picasso'. Programmet gastades av japanska Queen-coverbandet Kween. De gjorde karleksfulla, men ack sa roliga, framtradanden med nagra av de storsta Queen-hitsen.

68945-52
"I want to bleak flee!"

Sangaren Yohei Eto, en lonnfet, tunnharig och kort man, hade till och med odlat en gles Freddie Mercury-mustach. Gitarristen Kenji Wakibuchi hade en gigantisk pudelperuk, som var visserligen i fel harfarg (jamfort med Brian May). Yohei forsokte instruera co-hosten i Freddie-poser (inklusive lapputanadet) och sangtexter. Co-hosten gjorde ett halvdant forsok och sjong "We will, we will, lock you!" falskt. Kweens egna framtradanden holl inte myckte hogre kvalitet, men de var ofantligt charmiga och publiken alskade dem, med all ratta.

For mer info, se Kweens officiella hemsida: 
http://www.kween.jp.

Skribentuppdrag

Jag har tackat ja till att skriva en artikel om kuturella yttringar i Tokyo till Zeros (www.zeromagazine.nu) kommande sommarnummer. Jag kommer framst att fokusera pa foreteelser som subkulturer och musik (med hansyn till Zeros profil), men aven klamma in en del stadsdelsbeskrivningar.

Nu ar klockan alldeles for mycket for att sitta kvar i skolan. Jag ska strax bege mig hemat och kopa lite middagsmat pa vagen. Till helgen blir det uppsats- och artikelskrivande samt en och annan stadspromenad. Dagens godaste nyhet ar att jag far ledigt fyra dagar fran skolan under veckan som Linda anlander till Tokyo. Har redan borjat planera utflyktsmal :)

Birgitta, tack for ditt fina inlagg. Jag ser med stor spanning fram emot att fa se hur ombyggnaden har framskridit i host!


Trevlig helg pa er allihop!


Jordskalv, aven i Sverige

Det sker tydligen jordskalv aven i lilla Sverige: http://www.expressen.se/index.jsp?a=594035. 2,0 pa Richterskalan kanns onekligen ratt futtigt, jamfort med lordagens skalv i Tokyo som uppmatte 4.5, och anda rapporterades som litet.

Japansk forsommar

Idag ar det varmt och skont i Tokyo, 24 grader och molnfritt. Till och med smogen ar lattare an vanligt, horistonten stracker sig ovanligt langt bort. Skont med en paus i regnandet. Till helgen blir det mulet igen. Jag ser fram emot nar regnperioden tar slut om nagra veckor.  

En doft av sommaren

68945-50
Issey Miyake Summer

I lordags promenerade jag aterigen nedat till Ginza-distriktet, som en valbehovlig paus i uppsatsskrivandet. Under min promenad markte jag hur morka moln hopade sig i en rasande fart pa himlen. Val nere i Ginza oppnade himlen sig mycket riktigt och ett osregn brot snabbt ut. Helgshoppande japaner och turister sprang och sokte skydd inne i nagon av de narliggande lyxaffarerna. Jag kunde se over gatan hur Apple Store var helt fullpackad. Sjalv gick jag in i en storre galleria och mottes forst av dennes parfymavdelning. 

Ni som kanner mig vet att jag sedan lange foredrar att bara Issey Miyakes underbara parfym L'Eau D'Issey. Nu mottes jag av en mindre arme parfymflickor vid Issey-disken som promotade den nya sommarkollektionen. Nyfiken stallde jag mig i kon och fick snart ett doftprov sprutat pa armen och en rosa ros som tack for mitt intresse. Den doftade ljuvligt och kandes, trots namnet, inte helt last till en viss arstid.


Tidseffektiv

68945-49
Snark

Nar man aker tunnelbana/tag i Tokyo stoter man titt som tatt pa slumrande pendlare, oavsett tid pa dygnet. Japaner ar sapass tidseffektiva att de kan utnyttja till och med den kortaste transportstrackan till en uppiggande powernap. Jag undrar dock hur vanligt forekommande det ar att man sover ifran sin station. De passagerare som inte sover nyttjar restiden till att lasa, leka med 3G-telefonen eller spela gameboy eller PSP. Ingen vardagstristess har inte! 

The earth is shaking

Mitt under uppsatsskrivandet i lordags kande jag hur stolen borjade att skaka. Med iPodens avsevarda ljudvolym i mina oron blev jag under en hundradels sekund radd for att nagon hade smugit sig in i lagenheten och satt bakom min stol. Jag insag dock snart vad det var for nagot: en jordbavning. Jag tittade pa ringarna som formades i kaffekoppens svarta innehall. Mina pa ett racke upphangda klader svajade som om det hade blast en vind genom lagenheten. Det hela holl i sig ett fatal, kanske fem, sekunder, for att sedan avta snabbt. Jordbavningar sker nastan dagligen i Japan, manga marks inte av alls. Detta ar inte konstigt med tanke pa att Japan ligger pa ett av varldens mest seismografiskt aktiva omraden i varlden da det ligger ovan fyra kontinentalplattor. Det har var det andra jordskalv som jag verkligen kant av sedan jag kom hit. Den tidigare skedde for drygt en manad sedan nar jag hade gatt och lagt mig och sangen plotsligt borjade att skaka (ja, jag trodde att det var nagon under sangen ungefar lika lange som jag gjorde nu). Japanerna verkar dock inte bry sig namnvart om vad som kommer att handa nar nasta ”big one” kommer. Det ar djupt rotat i deras sinneslag, det ar for dem en sjalvklarhet att den kommer, men inte nar. Jag har fatt en uppfattning av att detta medfor till att de ar sarskilt medvetna om alltings forganglighet, och att det ar ett av skalen till deras ofta saliga produktivitet och livsfilosofier om att ta till vara pa nuet. Tank vilka bra saker som kolliderande kontinentalplattor kan bidra till ibland.

Japanska dryckeslekar

I fredags stannade jag och tiotalet elever kvar i labbet for att ha lite "after study". Vi begav oss forst till den narliggande mataffaren for att inkopa middag (pizza), snacks (popcorn bl a) och alkohol (ol, sake och rom). Val tillbaka i labbet korde de igang japanska humorklipp som nagon hade samlat pa sin dator. Tva av dem var riktigt roliga. Det forsta inneholl en larare som raknade upp tagstationer och en skolflicka (en utkladd kille) som upprepade dem. Vissa stationer uttalades givetvis med markliga tonfall, det roligaste var "ShinBASHI" (dar sista delen av ordet skreks). Just denna sketch har tydligen fatt kultstatus i Japan har Dodesho papekat for mig (vi brukar citera den med jamna mellanrum). Jag tror dock att man maste se den for att uppskatta humorn.

Anyway, sketch tva bestod av kandisimitatorer som upptradde for en panel ikladda galna peruker, hamtad fran en kand japansk tv-show. Imitatorerna kom in en och en pa scenen, korde sin imitation och gjorde sorti genom att trilla igenom en fallucka i golvet. Jag fragade Esui om falluckan fyllde nagon funktion och fick svaret "no meaning, just strange". Roligast var en Robert de Niro-imitator som lyckades gestalta dennes mimspel riktigt bra (han sade inga repliker). I ovrigt var det enbart inhemska kandisar som imiterades.   

Vi drack groggar bestaende av te eller juice och sake. Dryckeslekarna utgjordes av Jenga (nar man dra bort klossar ur ett staplat torn utan att det rasar, ni vet) och en ramslek (som jag inte minns namnet pa). Den sistnamnda gick ut pa att man inledningsvis ska, unisont med de andra, uttala en ramsa. Darefter ska man satta ihop handerna ovanfor huvudet och saga "ichi-ban" (forst), "ni-ban" (andra), "san-ban" (tredje), o s v och halla kvar handerna ovanfor huvudet. De som for upp handerna samtidigt aker pa var sin prick. Om detta inte intraffar ar det den sista som aker pa pricken. Forst till tre prickar aker pa ett "penalty" (vilket i fredags forst utgjordes av att dricka en soya/sake-drink och andra gangen att ata choklad med 99% kakaohalt). Det var barnsligt underhallande. Resten av kvallen samtalades vi och drack soya-fria drinkar.

Universal Studios

...finns aven i Japan: http://www.usj.co.jp/e_top.html. De har givetvis inte samma utbud som den gigantiska dubbelparken i Florida, men det verkar anda som ett bra substitut. Kanske blir en tripp till Osaka i sommar...

Regn

Maj betyder regnperiod i Tokyo. Nar man beger sig ut i nederborden innebar det ofta en vajningslek med andra paraplybarare. Lyckligtvis varar perioden bara i drygt en manad. Till sommaren ska det daremot bli ordentligt fuktigt och varmt. Tur att man ar lite forberedd genom att ha besokt lander som Thailand, Indonesien och Malaysia.

Varje dag traskar jag ett pa hundra meter pa Ginza Street, mellan stationerna Ginza och Ginza-ichome for att byta tag pa min vag till skolan. Om man ska dra till med en smatt blasfemisk liknelse ar Ginza Street nagot av Tokyos Biblioteksgatan. Hyrorna ar astronomiska, butikerna enormt exklusiva. Vad sags om den storsta Prada-afferen jag nagonsin skadat (inte for att mina preferenser kanske sager er sarskilt mkt, men vi pratar om en stor affar)? En fem(5)-vanig Apple store? Otaliga gallerior av den hogre divisionen (Tiffany's t ex)? Men, har finns det anda utrymme for lite charm. Igar stod en man i trollokarlsutstyrsel och forsokte salja senaste Harry Potter-boken med lockande utrop och passande fantasy-musik. I sondags sag jag en gatuforsaljare som salde utsokta egentillverkade bonsai-trad i utkanten av Ginza-ichome.

Pa tal om sondagen tog jag pa eftermiddagen en paus i mitt uppsatsskrivande och gick en promenad fran Mtisukoshimae-omradet, over Nihonbashi-bron och sedan nedat till Ginza-distriktet. Det var en stralande vardag och promenaden pumpade in angenama endorfiner i mitt system. Ginza-street var helt avstangd fran biltrafik den har dagen (om jag forstar det ratt sker detta varje sondag), vilket innabar att man som fotgangare lugnt kunde korsa gatan som man ville. Vagnar med glass-, dryck och matforsaljare stod utspridda langs hela avenyn. Jag hittade nya affarer och restauranter jag vill besoka nar Linda kommer hit. Jag fick se nya vyer av Tokyos spektakulara inre karna och uppdaterade mitt lokalsinne.

Den har informationen kanns sakert overflodig for er vid det har laget, men det tals att upprepa: Jag alskar Tokyo.

Japansk TV och andra galenskaper

68945-48 

Arnold, du ar inte ensam om att gora reklam i Japan

http://tvinjapan.blogspot.com/ ar en riktigt kul sida som sammanfattar japanska tv nar den ar som galnast ganska val. Har kan ni se Tommy Lee Jones gora reklam for kaffedrycken Boss, Will Smith inbjuden i cafe-program (dar de inte talar engelska) och den kanske coolaste superhjalten; Condor Man (jag gillar sarskilt skurken i dodskallemask och cigaretter i nasborrarna)! Ni kan aven beskada exempel pa roliga reklamfilmer, japansk gangsta rap och sjuka game shows.

Om ni vill beskada mer bizarra japanska kulturyttringar (och kan spanska), spana in http://crazyjapan.blogspot.com/.


Nytt inlagg, finally!

Jag ber om ursakt for att det har drojt sa lange for mig att uppdatera bloggen. Jag kan skylla pa att Golden Week agde rum forra veckan (en nastan helt rod vecka, p g a en kombination av olika hogtidsdagar, bl a den forre kejsarens fodelsedag), att jag har flyttat in i nya lagenheten och att ej har tillgang till Internet dar. Detta bli en kort summering av veckan som gatt sedan mitt forra inlagg skrevs.

68945-40
Me and my crew, fr. v: Dodesho, Esui, jag och okand japanska - Ueno Park

68945-41
En myriad av svanbatar och ett coolt hoghus - Ueno Park

68945-42
Detta Buddha-huvud lossnade fran en stor staty efter en jordbavning pa 70-talet

Golden Week inleddes pa onsdagen. Jag begav mig aterigen till Ueno med Esui, Ahn och Dodesho for att ata vegosushi till lunch. Darefter promenerade vi igenom Ueno Park och gick sedan nedat till Akihabara, dar jag bl a antligen kopte en gosig Totoro :)

Torsdagen agnades at uppsatsskrivande och lagenhetspysslande, fredagan likasa. Pa fredag kvall akte jag daremot till Shibuya for att bevittna de enormt imponerande vagar av manniskor som skapas nar det slar om till gront pa de gigantiska overgangsstallena. Dar det finns mer visuell stimulans an jag nagonsin upplevt (slar latt bade Times Square och Picadilly Circus) i form av otaliga neonskyltar och videoskarmar.

Samma sallskap som i onsdags mottes upp (Dodesho ett par timmar senare dock). Vi begav oss till en Izakaya for att ata middag (jag at en supergod, matig sallad) och dricka en eller tva Suntory ("stora stark"). Darefter ville resten av sallskapet aka till Roppongi, jag var inte sen att tacka ja. Dar fick vi chansen att se Tokyo Tower pa riktigt nara hall. Vi fick aven se den enorma Roppongi Hills-byggnaden. Ingen av oss kande for att stanna ute hela natten (vilket ar alternativet om man missar sista tunnelbanan som gar runt tolvsnaret), sa vi akte hem, nojda med en mkt trevlig kvall.

68945-44
Sahar nara kom vi Tokyo Tower

68945-43
Fyndig bildtext: En overforfriskad Esui och en overexponerad Andreas

Pa lordagen fortsatte jag mitt uppsatsskrivande och begav mig pa eftermiddagen till Tokyo Park for att insupa en riktig varatmosfar.

68945-47


68945-46


Pa sondagen promenerade jag till Akihabara i regnet (tog bara drygt 20 min) for att handla mat pa ett av de stora varuhusen (finns bara dyra alternativ i narheten av lagenheten) och fortsatte sedan pluggandet.

Nu ar det hog tid for mig att aka hem och laga middag :) Ska forsoka att inte droja en vecka med nasta inlagg ;)

Kottatandets dubbelmoral

Detta inlagg handlar inte om Tokyo, men jag ar sa upprord att jag maste skriva av mig lite. Bakgrunden till inlagget ar att jag har suttit pa skolan och tittat pa SVT:s Faktum pa natet (forst sag jag en notis pa Expressens hemsida om gatuhundutrensningen infor kommande OS).

68945-39
Gatuhund slas ihjal med stavar, Kina. Tagen fran Expressens hemsida.

Jag forstar inte, jag begriper inte, jag fattar inte hur man kan ata kott.

Visste ni att kottkonsumtionen i Sverige har okat fran 60 kg per person och ar 1990 till hela 81 kg per person och att idag ar endast 3 ynka, stackars procent av sveriges befolkning ar vegetarianer?

Jag blir sa arg och ledsen nar jag ser Faktums excellenta program om kottkonsumtionens dubbelmoral i Sverige. De tar upp viktiga etiska fragor som "varfor vill kottatare inte veta om kottets ursprung?", "varfor ar slaktprocessen och informationen om kottets ursprung tabubelagt?" och "varfor anser folk att det ar skillnad pa kott och kott?" (gulliga djur vs. fula djur; om man ater hund ar man ett monster, om man ater gris ar man normal) o s v.

Visste ni att det slaktas mer an 80 miljoner (80 000 000) djur varje ar i Sverige?

Jag blir sa arg nar jag pa svensk kottinformations hemsida (
http://www.meatinfo.com) laser deras kottpropaganda "97 % äter kött - att inte äta kött hör till undantagen" och nar deras ordforande Ella Nilsson i Faktum avfardar etiska fragor med att "det ar en sadan disneyfiering av djuren i Sverige", for att istallet utnyttja programtiden till att gora reklam for kottatande, som deras organisation tjanar pengar pa (de far pengar for varje slaktat svenskt djur).

Jag blir gang pa gang radd nar jag hor hur folk inte kan fora etiska resonemang over huvud taget nar det kommer till kottatande, hur sa manga verkar totalt ignoranta vad galler kottets ursprung.

Jag blir radd nar jag ser hur vissa barn inte ens vet att kott kommer ifran djur och arg nar vuxna gor allt for att halla denna information fran dem (jag vet, eftersom jag jobbat med barn i snart 4 ar).

Jag blir sa arg nar folk sager "Usch vad ackligt! Tyst, jag ater!" nar man borjar prata om slakt nar nagon ater kott. Denna standiga ryggradsloshet, att man inte kan sta for sina asikter och val.

Jag blir sa frustrerad over att det alltid ar vegetarianer som ses som den jobbiga, krangliga, gnalliga minoriteten. Att man alltid ar ett problem bara for att man inte ater kott. Den hemska "militanta" vegetarianen.

Jag blir radd over att kottkonsumtionen har okat. Att de tendenser som borjade visa sig for ca fem ar sedan (med galna kosjukan, djurtransporter osv var i hetluften och t o m Goran Persson sade att han skulle forsoka ata mindre kott) helt har forsvunnit.

Jag kan verkligen inte hitta ett enda hallbart argument till att det skulle kunna vara forsvarbart att ata kott (att det ar "gott" raknas inte). Det ar skadligt for miljon, det ar ohalsosamt, det ar inte etiskt forsvarbart (att jag sedan anser att det ar onaturligt ar kanske mer av en filosofisk fraga). Kan nagon ge mig ett sadant skal? Har jag missat nagot?

Sa snalla, om ni ater kott (eller inte gor det for den delen), titta pa Faktums program pa SVT:s hemsida:http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=47048&a=571556&lid=puff_582312&lpos=extra_0. Det kanske inte andrar dina kostvanor, men du kanske kan bli medveten om att du gor ett val varje gang du ater kott. Ett etiskt val.

Jag kom som sagt in pa detta spar efter att ha last om ytterligare nagot om djurplagande kineser http://www.expressen.se/index.jsp?a=576003.

I Japan ar det allt annat an vanligt att vara vegetarian, men de som fatt hora att jag ar det har samtliga bemott det med stor respekt (herr och fru Sunaga uttryckte vordnad nar de fick hora om det, de har till och med verkat imponerade och diskuterat organiskt odlande, kottatandets baksidor for miljon o s v med mig), vilket har kants valdigt tacksamt.