En tripp till Nagano

68945-375

Pa tisdagen och onsdagen bjod skolan alla utbytesstudenter pa en resa till Ueda i Nagano prefecture, belaget ett fatal mil ifran staden Nagano. Vi bjods pa ett fullspackat schema och hela resan kandes bade val planerad och organiserad (vilket gar i linje med det mesta i det har landet). Har foljer en kort sammanfattning av resan.

Tisdag
Vi lamnade Higashi-Omiya klockan 08:30 for att bege oss till forsta stoppet till resan; Gunba Safari Park. Som namnet antyder, rorde detta sig om att titta pa djur fran ett bussfonster. Inte sarskilt spannande. Vi fick se apor, tigrar, noshorningar, lejon och vita tigrar ligga och lata sig i varmen. Hojdpunkten intraffade nar en giraff passerade precis utanfor bussfonstret, vilket resulterade i att alla i bussen oooh:ade och eeeeh:ade hogt av fortjusning.

68945-37768945-376

Efter att ha atit lunch pa en restaurant dar maten serveras i egentillverkade lerkrus (som matgasten far behalla), dar jag fick sitta med skolans valdigt trevliga malayer (de ar muslimer och ater darfor bara kott som slaktas pa ett korrekt satt (halsen pa djuret ska skaras av), annars ar de demivegetarianer (de ater fisk)), akte vi vidare till JRC (Japan Radio Company), ett valkant elektronikforetag. Vi fick ga runt i fabrikslokalerna for att se folk utfora monotona jobb (en betydande del var invandrare).

Darefter vantade hotellet, ett traditionellt japanskt hotell, ett Royokan, dar alla gaster far ta av sig skorna innan man gar in (hotellet ar tackt av tatami-mattor), personalen ar ikladda tradionella drakter (kimono) och dar det fanns en onsen (varm kalla, i detta fall en bassang) hogst upp i huset.

68945-38068945-37968945-378

Middagen (ban-gohan)serverades pa laga brickor. Man fick sitta i skraddarstallning och ata. Maltiden utgjordes av manga smaratter, som utbyttes mot nya ratter nar man atit upp. Jag blev valdigt matt, trots att mycket av maten var olika fisk- och skaldjurssorter.

68945-381

Efter middagen aktiverades vi i typiska utbytesstudenter-som-ska-lara-kanna-varandra-aktiviteter. Vi fick bl.a. tavla i en sorts memorylek, dar jag kan skryta med att jag kom trea (av drygt 50 personer) och tilldelades en termosmugg med skolans namn pa som beloning. Det ni.

Onsdag
Nasta dag steg vi upp tidigt for att titta pa tva av Uedas tempel, dar det mest imponerande var ett oktagonformat tratempel (det enda i Japan). Reiko, min internationella studiehandledare, sade att templet sag ut som en Shiitakesvamp, vilket var en slaende likhet.

68945-38368945-382

Sedan akte vi till en gammal handelsgata, dar jag fick lara mig att det finns Karpar som ar varda upp till en miljon yen och att det ar relativt vanligt forekommande med karpstolder tempeldammar.
Nasta stopp var soba-bakning, dar vi fick baka och sedan ata vara egna nudlar, oishi!

68945-384
68945-385
68945-386

Sista stoppet innan vi atervande till Tokyo var en appelfarm, dar vi fick plocka och ata sa manga applen vi ville. Pa sista strackan hem sov alla i bussen valdigt gott, och aven jag, som forsokte skriva pa uppsatsen, kapitulerade till slut infor somnen.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag väntar på att få se bilden på Reiko sovande på bussen ;)
Är helt avis, hade också velat följa med! Fast nudlar klarar jag mig nog utan på ett tag, tror att jag FORTFARANDE är mätt på nudlarna jag åt när Tomomi tog med oss ut att äta vid sitt jobb. Uuh... :P

Postat av: Birgitta

Mmmm - det får mig att minnas min vistelse på ett retreat på ett berg ovanför Seoul. Samma boendesystem, tatamis och liv på varma golv. Matborden innehöll dessutom en inbyggd kolspis så det var i sanning färsk tillagning.

Det är intressant med "livet på golvet" för det innebär en helt annorlunda byggnadsteknik. Och då rör vi oss ju i länder - Japan och KOrea - där klimatet i många avseenden är nordiskt, alltså vinterkallt. Så man måste tänka på värmesystem från början när man bygger. Bjälklaget mellan våningarna även i höga hyreshus är anpassat till detta uppvärmningssytem. Rätt smart att värma golvet i stället för en giganitisk luftvolym som vi gjort traditionellt. (Och de som installerar golvvärme hos oss idag gör det ju oftast TILLSAMMANS med luftvärmesystem. Vilket inte precis minskar den allmänna energianvändningen...)

Det skulle vara kul att läsa en antropologisk studie av hur traditionella uppvärmningssystem präglat möbelarkitektur och sociala strukturer för mötet människor emellan. Det är en definitiv psykologisk skillnad mellan att sitta ner tillsammans med korslagda ben och att sitta i givakt på stolar. För att inte tala om att torna upp över varandra stående.

Eller är det tvärtom? Alltså att de kulturella koderna skapat arkitektur och ingenjörs-lösningar?

2006-09-08 @ 13:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback