The earth is shaking

Mitt under uppsatsskrivandet i lordags kande jag hur stolen borjade att skaka. Med iPodens avsevarda ljudvolym i mina oron blev jag under en hundradels sekund radd for att nagon hade smugit sig in i lagenheten och satt bakom min stol. Jag insag dock snart vad det var for nagot: en jordbavning. Jag tittade pa ringarna som formades i kaffekoppens svarta innehall. Mina pa ett racke upphangda klader svajade som om det hade blast en vind genom lagenheten. Det hela holl i sig ett fatal, kanske fem, sekunder, for att sedan avta snabbt. Jordbavningar sker nastan dagligen i Japan, manga marks inte av alls. Detta ar inte konstigt med tanke pa att Japan ligger pa ett av varldens mest seismografiskt aktiva omraden i varlden da det ligger ovan fyra kontinentalplattor. Det har var det andra jordskalv som jag verkligen kant av sedan jag kom hit. Den tidigare skedde for drygt en manad sedan nar jag hade gatt och lagt mig och sangen plotsligt borjade att skaka (ja, jag trodde att det var nagon under sangen ungefar lika lange som jag gjorde nu). Japanerna verkar dock inte bry sig namnvart om vad som kommer att handa nar nasta ”big one” kommer. Det ar djupt rotat i deras sinneslag, det ar for dem en sjalvklarhet att den kommer, men inte nar. Jag har fatt en uppfattning av att detta medfor till att de ar sarskilt medvetna om alltings forganglighet, och att det ar ett av skalen till deras ofta saliga produktivitet och livsfilosofier om att ta till vara pa nuet. Tank vilka bra saker som kolliderande kontinentalplattor kan bidra till ibland.

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Ja, hoppas bara att du slipper drabbas av en "big one".
Vill gärna ha en brosa som kommer hem sedan till hösten =).

Juste, du kanske borde ta någon lektion på hur man ska göra ifall det blir jordbävning eller åtminstone läsa om det, så att ifall det väl händer så är du beredd. Bara ett tips.

Som du säkert har hört några tusen gånger nu så har det varit ESC här hemma i Europa och det var med en positiv överaskning som Finska Monster-glam-hårdrock gruppen Lordi tog hem segern (även fast en viss person här i huset inte var så förtjust i det hela). :)

Annars så har det inte hänt så mycket. Idag hade jag engelska prov och det verkar som det gick bra. Man får hoppas på det bästa. Skoldagarna flyger iväg och snart så är det sommarlov. Då kommer jag lämna min nuvarande klass för gymnasium följt av en ny klass, vilket känns både sorgligt och spännande. Förändring är alltid behövligt så att säga.

2006-05-22 @ 16:54:49
Postat av: Linda

Jag är verkligen sjukt peppad på Osaka och Universal Studios! Och hur var det nu med den där Hello Kitty Theme Park?
Och på tal om ingenting så har jag fått många förfrågningar från diverse olika håll om att "era bloggar är ju inte lika roliga för man kan ju inte lämna kommentarer som man kunde på resedagboken", så ett mail till dina läsare hemmavid som inte är så haj på nymoderniteter vore kanske på sin plats...? :P
Luv ya. Puss.

Postat av: Therese

Låter lite läskigt. Jag har varit med om en liten jordbävning en gång i Guatemala men det fattade jag inte förrän dagen efter. Din jordbävning låter läskigare

2006-05-23 @ 18:12:05
URL: http://utrikes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback