Kottatandets dubbelmoral

Detta inlagg handlar inte om Tokyo, men jag ar sa upprord att jag maste skriva av mig lite. Bakgrunden till inlagget ar att jag har suttit pa skolan och tittat pa SVT:s Faktum pa natet (forst sag jag en notis pa Expressens hemsida om gatuhundutrensningen infor kommande OS).

68945-39
Gatuhund slas ihjal med stavar, Kina. Tagen fran Expressens hemsida.

Jag forstar inte, jag begriper inte, jag fattar inte hur man kan ata kott.

Visste ni att kottkonsumtionen i Sverige har okat fran 60 kg per person och ar 1990 till hela 81 kg per person och att idag ar endast 3 ynka, stackars procent av sveriges befolkning ar vegetarianer?

Jag blir sa arg och ledsen nar jag ser Faktums excellenta program om kottkonsumtionens dubbelmoral i Sverige. De tar upp viktiga etiska fragor som "varfor vill kottatare inte veta om kottets ursprung?", "varfor ar slaktprocessen och informationen om kottets ursprung tabubelagt?" och "varfor anser folk att det ar skillnad pa kott och kott?" (gulliga djur vs. fula djur; om man ater hund ar man ett monster, om man ater gris ar man normal) o s v.

Visste ni att det slaktas mer an 80 miljoner (80 000 000) djur varje ar i Sverige?

Jag blir sa arg nar jag pa svensk kottinformations hemsida (
http://www.meatinfo.com) laser deras kottpropaganda "97 % äter kött - att inte äta kött hör till undantagen" och nar deras ordforande Ella Nilsson i Faktum avfardar etiska fragor med att "det ar en sadan disneyfiering av djuren i Sverige", for att istallet utnyttja programtiden till att gora reklam for kottatande, som deras organisation tjanar pengar pa (de far pengar for varje slaktat svenskt djur).

Jag blir gang pa gang radd nar jag hor hur folk inte kan fora etiska resonemang over huvud taget nar det kommer till kottatande, hur sa manga verkar totalt ignoranta vad galler kottets ursprung.

Jag blir radd nar jag ser hur vissa barn inte ens vet att kott kommer ifran djur och arg nar vuxna gor allt for att halla denna information fran dem (jag vet, eftersom jag jobbat med barn i snart 4 ar).

Jag blir sa arg nar folk sager "Usch vad ackligt! Tyst, jag ater!" nar man borjar prata om slakt nar nagon ater kott. Denna standiga ryggradsloshet, att man inte kan sta for sina asikter och val.

Jag blir sa frustrerad over att det alltid ar vegetarianer som ses som den jobbiga, krangliga, gnalliga minoriteten. Att man alltid ar ett problem bara for att man inte ater kott. Den hemska "militanta" vegetarianen.

Jag blir radd over att kottkonsumtionen har okat. Att de tendenser som borjade visa sig for ca fem ar sedan (med galna kosjukan, djurtransporter osv var i hetluften och t o m Goran Persson sade att han skulle forsoka ata mindre kott) helt har forsvunnit.

Jag kan verkligen inte hitta ett enda hallbart argument till att det skulle kunna vara forsvarbart att ata kott (att det ar "gott" raknas inte). Det ar skadligt for miljon, det ar ohalsosamt, det ar inte etiskt forsvarbart (att jag sedan anser att det ar onaturligt ar kanske mer av en filosofisk fraga). Kan nagon ge mig ett sadant skal? Har jag missat nagot?

Sa snalla, om ni ater kott (eller inte gor det for den delen), titta pa Faktums program pa SVT:s hemsida:http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=47048&a=571556&lid=puff_582312&lpos=extra_0. Det kanske inte andrar dina kostvanor, men du kanske kan bli medveten om att du gor ett val varje gang du ater kott. Ett etiskt val.

Jag kom som sagt in pa detta spar efter att ha last om ytterligare nagot om djurplagande kineser http://www.expressen.se/index.jsp?a=576003.

I Japan ar det allt annat an vanligt att vara vegetarian, men de som fatt hora att jag ar det har samtliga bemott det med stor respekt (herr och fru Sunaga uttryckte vordnad nar de fick hora om det, de har till och med verkat imponerade och diskuterat organiskt odlande, kottatandets baksidor for miljon o s v med mig), vilket har kants valdigt tacksamt.

Kommentarer
Postat av: Nadia

Jag hade faktiskt själv aldrig ifrågasatt mitt eget köttätande tills jag läste boken Veganerna av Magnus Linton ett halvt sekel efter alla andra. Boken fick mig inte att vilja bli vegan men däremot blev jag jävligt sugen på att bli vegetarian. Att jag aldrig ens hade tänkt i de banorna tidigare berodde dels på att jag är uppvuxen i en familj där det var otänkbart att intaga en måltid som inte inehöll kött, dels på att mina kunskaper om den svenska köttindustrin var oerhört begränsade. Som så mycket annat tycker jag detta är något som inte uppmärksammas tillräckligt i svensk media, vill man ha information får man själv aktivt söka den vilket jag inte gjorde.
Då kött alltid har varit en del av min kost betämde jag mig för att trappa ner köttätandet gradvis. För mig skulle det nog inte vara möjligt att sluta tvärt. Om man vant sig vid att alltid laga mat som innehåller kött är man ju tvungen att lägga ner lite extra energi och tid på att hitta nya recept och tänka om när man går och handlar. Jag äter fortfarande en del kött men numera ytterst sällan. Det var inte särskilt längesedan jag bestämde mig för att jag ville minska mitt köttintag och mitt mål är att sluta äta kött helt men för mig hade det nog inte gått att sluta från en dag till en annan. Hursomhelst vet jag inte om det är så att köttätarna inte vill veta något om köttets ursprung, det var ju just vetskapen om vad köttet kommer ifrån som fick mig att vilja sluta. Jag tror att fler människor skulle bli sugna på att sluta äta kött om de vore bätre informerade.

Postat av: Therese

Oj vad bra skrivet! Som vegetarian sen 19 år kan jag inte annat än hålla med. Jag har alltid tyckt den här dubbelmoralen när det gäller vilka djur man kan äta och vilka man inte får äta är mysko. För några år sen ojade sig en köttänade kompis över att folk äter känguru. Muslimer äter inte fläsk men annat kött går bra o.s.v.

Jag tror att dom flesta som äter kött helt enkelt kopplar bort vad som ligger på tallriken. Om man tänker på att det är en bit man skurit loss från ett djurlik och stekt skulle det nog inte smaka så gott. Många gör nog inte kopplingen mellan kon i hagen och biten av kon på tallriken

Jag tycker 3% låter lite. Men jag läste också någonstans för några dagar sen att köttätandet ökar i Sverige.

Jag ska se om jag orkar titta på Faktum. Såna program gör mig fruktansvärt illamående.

Om du har tittat på min blogg ser du att jag var på en skaldjursfestival igår. Det och kyckling är verkligen bland det som ser vidrigast ut. Skaldjur ser ut som stora insekter man sitter och bryter sönder. När folk sitter och gnager på kycklingben mår jag bara illa.

2006-05-03 @ 15:59:24
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Therese

Kan tipsa om den här artikeln i Aftonbladet. Verkligen dubbelmoral.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,819783,00.html

2006-05-04 @ 14:27:57
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Linda

Blogga mer, baby! ;)

2006-05-10 @ 11:04:30
URL: http://tokyo.webblogg.se
Postat av: vincent

ledsen att säga det men ni ÄR den jobbiga, krångliga, gnälliga minoriteten

kött är gott och nyttigt!

2006-12-18 @ 21:08:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback