Smidig trafik

68945-153
Exempel pa Tokyos slingrande vagar

Jag vet inte hur de lyckas, men Tokyos trafik flyter otroligt smidigt, med tanke pa stadens enorma storlek. Det ar langt ifran andra asiatiska storstaders, som Bangkok och Jakarta, ofta kakafonimassiga strom av transportmedel. Det ar till och med langt ifran storstader med mer organiserad infrastruktur, som New York. Det spelar ingen roll om du aker bil, buss, cyklar eller gar i Tokyo; du kommer nastan alltid fram pa ett snabbt och bekvamt satt. Givetvis finns det undantag, rusningstiden i tunnelbanan pa vardagar ar verkligen nagot som bor undvikas. Uttrycket "packad som en sardin" far da en bokstavlig innebord.

Tokyos vagar ar emellanat riktigt spektakulara och nastan tynglagstrotsande i sina utforanden. Branta ramper slingrar sig hogt upp i luften och motorvagar loper over staden i flera plan. Nar jag tittar ut fran labbets fonster (pa fjortonde vaningen) kan jag se bilar lopa fram pa alla mojliga hojder pa broar och ramper i fjarran. Sarskilt haftigt blir det givetvis pa kvallen, nar man dessutom kan se neonljusupphottade (vanligtvis placerade under fordonen, lila ar en popular farg) motorcyklar, bilar och lastbilar glida fram pa asfalten.

Idag fick jag en pdf av min Tokyoartikel (ett uppslag med fyra bilder) i nya numret av
Zero. Jag kanner mig ratt nojd med resultatet, aven om det bara blev nagot av en nyborjarguide till staden.


Kommentarer
Postat av: Stefan

Hehe, bilden ser ut att vara tagen från ett rum där jag också tog en liknande bild för ett tag sedan. Akasaka Prince Hotel.
Hyser vi samma smak av hotell kanske?
Fin kvällsbild.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback