Japansk vegetarianism

68945-76                    68945-77
Take a pick..

Jag tankte knyta an lite till foregaende inlagg och skriva om vegetarianism i Japan.

Vegetarianism ar pa uppgang i Japan, men ar tyvara en fortfarande ovanlig foreteelse. Dock har kottatandet endast funnits i Japan i 130 ar. Efter andra varldskriget eskalerade kottatandet, mycket "tack vare" amerikanska influenser. Under 80-talet borjade en overkonsumtion av animaliska fetter att gora sig synlig bland den japanska populationen: fetma, hoga kolestorolvarden, hjartsjukdomar, cancer, o.s.v. blev allt vanligare. 

Kottatandet har som sagt endast funnits en begransad tid har. Japan var en nation hangiven vegetarianism i over tolv sekel (slutet av 600-talet fram till slutet av 1800-talet), tack vare buddhismen och kejsare som forbjod konsumtion av fisk och kott. Ris, bonor och gronsaker utgjorde baskosten for manga under denna era. Nar kolonisationen nadde hit och granserna sedan oppnades, kom aven kostinfluenser fran ovriga varlden.

Som jag namnde tidigare, tycks vegetarianismen ha fatt ett uppsving i Japan (aven om utbudet pa de flesta restauranter fortfarande ar skamligt daligt). Halso- och miljoskal vager tyngst. Fru Sunaga (fran mitt forsta boende) berattade for mig att hon alskar gronsaker och ar valdigt man om att kopa organiskt odlade sadana. Herr Sunaga berattade att allt fler japaner intresseras av vegetarisk kost. Min japanskalararinna (som blev valdigt intresserad av mina kostvanor) visade en tidningsannons om vegetarisk kost, som atergav en rad portratt av genier genom tiderna (Einstein, Da Vinci, Darwin, Gandhi, Edison o s v) med en gemensam faktor (alla var vegetarianer). Annonsen var fran Japan Vegetarian Society (
JPVS). JPVS bildades 2001. De informerar om vegetarianismens fordelar, kottatandets baksidor och erbjuder medlemskap for 3000 yen. Pa deras hemsida kan man bland annat lasa om foljande fakta som borde fa vem som helst att lagga om sin kost: 

- Enligt en 21-arig studie, utford pa totalt 25.000 testpersoner vid Loma Linda University, framgar det att vegetarianer loper halften sa stor risk att do av lungcancer, strokes, hjartsjukdomar och diabetes, jamfort med kottatare.

- Pa drygt 40 ar har 40% av Sydamerikas regnskogar skovlats, framst for at ersattas av boskapsrancher.

- En kottatares kost innehaller kraver 20 ganger sa mycket resurser att framstalla jamfort med en vegetarian. En kottmaltid motsvarar alltsa tjugo mal med vegetarisk mat.

Och sa vidare...

For de som ar vegetarianer i Toyko, finns Tokyo Vegetarian Guide, en utmarkt guide till japanska restauranter och mataffarer. Det ar inte svart att klara sig som vegetarian har, bara man kanner till utbudet fran borjan. Sjalv ater jag mycket tofu, ris, natto och farska gronsaker.

Kommentarer
Postat av: Therese

Mycket intressant! Jag kan inte se några som helst fördelar med att äta kött och fisk. Jag har inte ätit kött , fisk eller ägg på 19 år och tror aldrig jag kommer att göra det igen.
Här i Spanien där jag bor finns ingen tradition av vegetarianism och det verkar vara en väldigt marginell företeelse. Jag har hittills inte träffat en enda spansk vegetarian. Fast folk är trevlig och respekterar att jag inte äter kött och fisk , jag har aldrig fått höra några sura kommentarer eller nåt som man faktiskt kan få i Sverige.

Postat av: Martin

Jag blev glad att du skrev om detta, särskilt nu när japanska regeringen lagt sig platt för jänkarna och bestämt sig för att börja importera deras billiga nötkött igen.

Guiden verkar intressant. Annars brukar jag äta på izakaya för där har de oftast ganska många smårätter man kan kombinera. Watami är bäst för de har ekologiska rätter också!!

2006-07-28 @ 06:15:52
URL: http://martinjapan.blogspot.com/
Postat av: Andreas

Martin: Alltid trevligt att traffa manniskor som uppskattar vegetarianism.

Ja, det ar ratt smidigt att plocka vegetariska ratter pa Izakayor. Watami, ar det en restaurantkedja? Har nog missat den.

Din blogg verkar riktigt bra. Gar det bra att jag lankar till den?

2006-07-28 @ 09:45:10
URL: http://tokyoandy.webblogg.se
Postat av: Martin

Om du vill länka går det jättebra!

居食屋「和民」は、お酒を飲むだけとか、お食事だけといった利用のしかたの区分けはありません。仲間との宴会・パーティにも、家族でのお食事にも、ご自分の家の居間や食卓のつもりで、お好きなかたちでご利用いただけます。

Watamis meny (de gröna symbolerna betyder att det är ekologiskt):
http://www.watami.co.jp/watami/gmenu.html

2006-07-28 @ 10:21:51
URL: http://martinjapan.blogspot.com/
Postat av: Andreas

Martin: Sadar, nu har jag lankat :)

2006-07-31 @ 05:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback