Barbeque i Odaiba

68945-105
Bild fran Shikaze-parkens hemsida

Igar var jag och Linda pa en grillfest tillsammans med hela mitt labb i Shiokaze Kouen (betyder ungefar "sjobrisparken") i Odaiba-distriktet, som ar belaget i Tokyos hamnomraden. Odaiba ar fullt av nojesparker (inklusive det storsta pariserhjul jag nagonsin sett - Odaiba Ferris Wheel; se bild nedan), hotell och enorma kontorsbyggnader, ofta med fantasifulla konstruktioner (se bild nedan). For att komma till Odaiba kan man aka buss, ga over Rainbow bridge eller ta den forarlosa Yurikamome-banan, som gar over mark och ger en stralande utsikt over de vidstrackta omradena. Nar man aker pa den inser man hur stort Tokyo verkligen ar.

68945-87
Vy fran frontfonstret pa Yurikamome-banan

68945-88
Exempel pa fantasifull (klotforsedd) foretagsbyggnad

68945-89
Lummig station pa Yurikamome-linjen

68945-90
Odaiba Ferris Wheel


68945-91
Motljusbild, som anda visar hur staden fortsatter bred ut sig bortom kanalen

68945-92
Mina labbkompisar sightseear i det forarlosa forarsatet

68945-93
Odaibas utkanter; Tokyos innerstads borjan

I Sverige ar vi vana vid den formanliga allemansratten. I Tokyo far man hyra en grillplats om man ar sugen pa att grilla med sina vanner. For en avgift pa ca 2000-2500 yen (beroende pa vilken utrustning man vill ha) far man en grillplats, tillgang till grill, stolar samt lite kott och gronsaker. Val framme i Shiokaze-parken hamtade vi ut utrustningen och letade upp en bra plats for vara fyra grillar. Linda och jag blev ansvariga for gronsaksgrillen, eftersom vi ar vegetarianer. Det blev en jattetrevlig eftermiddag med mycket god mat (grillade gronsaker, nudlar och snacks), dryck (ol, cider och iste) och sallskap (hela labbet, inklusive min professor och dennes familj). Att umgas privat med kollegor eller klasskamrater pa detta avspanda satt ar vanligt i Japan.

68945-94
Stekta nudlar och gronsaker - Yum, yum!

68945-95
Utanfor var BBQ-plats, notera den haftiga byggnaden i bakgrunden

68945-96
Jag avnjuter en ol nere vid kanalen

68945-97
Shiokazes gronomrade

68945-98
Posevanliga labbkompisar 1

68945-99
Posevanliga labbkompisar 2

68945-100
Linda fick traffa mina skolkompisar for forsta gangen och var jattenojd med dagen

68945-101
Min professor och dennes familj, den 2-arige sonen ar hur sot som helst

68945-102
Matkonst

Framat 17-snaret var alla proppmatta efter ett antal timmars konstant atande. Vi stadade och samlade ihop utrustningen och oss sjalva och begav hos hemat at respektive hall, belatna med en mycket trevlig dag.

68945-104
Pa vag till stationen

68945-103
Trott, men belaten; pa vag tillbaka till skolan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback