Resor inom Japan

68945-196
Kinkakuji - Golden Pavilion, Kyoto

I augusti har jag tva veckor ledigt fran skolan. Da ska jag och Linda passa pa att resa lite inom landet. Vi kanner bada att det borjar bli dags for lite miljoombyte, att ersatta Tokyos myllrande vardag med ett mer kontemplativt lugn. Det som lockar mest for tillfallet ar Kyoto, Japans tidigare huvudstad. Med sitt blygsamma invanarantal pa 1.4 miljoner kanns Kyoto som en somnig smastad i jamforelse med 34 miljoner Tokyoiter. Kyoto ar kant for sina otaliga tempel, gamla byggnader och valskotta tradgardar. Vi planerar att ta in pa ett traditionellt japanskt hotell, ett Ryokan, under var vistelse. Farden kommer att ske med nattbuss, da alternativet, Shinkansen-taget, ar nastan dubbelt sa dyrt. Bussresan tar 8-10h, men eftersom bade Linda och jag ar hardade efter att ha fardats 30h pa en skumpig buss mellan Bali och Jakarta i hostas, kanns detta som en bagatell. Val i Kyoto har vi redan manga planer, bland annat att besoka
denna ofantligt vackra tradgard (som kraver foranmalan). Se pa bilderna och njut av exemplarisk japansk tradgardskonst.

I ovrigt planerar Linda och jag kortare resor till hamnstaden Yokohama, en timme soder om Tokyo, och tempeltata Kamakura. I borjan av september, precis nar Linda akt vidare till Amsterdam for att se Madonna, ska jag aka upp till Nagano prefecture pa en tvadagars studieresa, for att bland annat lara mig att baka nudlar, nagot som Nagano ar beromt for. Jag har ocksa blivit inbjuden att besoka min klasskompis Esuis familjehem, belaget 2 timmar fran Tokyo (han pendlar 4 timmar dagligen till och fran skolan). Dar kommer jag bland annat fa lara mig teckna kanji med tusch av Esuis mamma, som jobbar som larare.

68945-197
Yokohama

68945-199
Kamakura

68945-198
Beromd Buddha i Kamakura

68945-200
Nagano, dar vinter-OS holls -98

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Lyckostar!!!

2006-07-11 @ 10:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback