Kulturkrock nr. 2

..intraffar nar min vietnamesiske van Ahn (och dennes vietnamesiske van, ocksa utbytesstudent, som jag dock inte upppfattat namnet pa) under dagens lunch berattar om att de lar sig skjuta gevar och utfor andra militara ovningar (som hur man smyger sig pa en fiende) i bade gymnasiet och pa universitetet  Ahn berattar hur illa han tycker om kommunistiska regimer (han anser att det ar darfor Vietnamn ar sa fattigt och berattar vidare att han avskyr Kim Jong-Il ) och att aven om USA-hat lars ut i skolorna (bokstavligen talat), ar det Kina de flesta vietnameser ser som den stora fienden (av Vietnams fyratusenariga historia har nationen legat i krig med Kina halften att tiden, enligt Ahn). Ahn, som ar fran Hanoi, sager ocksa att det ar mycket oprovocerat vald som sker i Vietnams stader. Kanske inte ar sa konstigt att folk ar arga och radda, med tanke pa landets langa valdsamma historia. Han tycker dock fortfarande att jag ska besoka landet nagon gang (jag har berattat att jag garna vill till Vietnamn), men uppmanar mig att vara forsiktig i storstaderna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback