Kackerlackssasong

I Japan ar sommaren, forutom temperaturer upp mot 35 grader och enormt hog luftfuktighet,  lika med kackerlackssasong. Det kan tyvarr vara svara att undvika att stota pa dessa ackliga insekter i hemmet. Vi har hittills haft besok av totalt fyra stycken, och befarar att det blir manga fler. Jag har fram till nu fangat upp dem i glas och sedan slappt ut dem fran balkongen, men de sma gynnarna ar bade snabba och svarfangade.  Vi funderar darfor pa att anvanda nagon form av kemisk krigsforing mot dem, om besoksfrekvensen okar dramatiskt. Pa TV gors det reklam for kackerlacksspray och kackerlacksfallor. I lordags sag vi en stor display med just sadana produkter, under var promenad genom Ueno. Nedan ar tva exempel.

68945-162
Pedagogiskt omslag som forklarar processen i tre steg

68945-161
"Combat" - En bokstavlig krigsforklaring mot kackerlackor

Kommentarer
Postat av: Nadia

kackerlackor i hemmet är verkligen inte trevligt och svåra att bli av med. Då jag bott i länder där det finns kackerlackor har jag tagit för vana att alltid tända ljuset på toaletten eller i köket(där de tycks trivas bäst) innan jag går in i rummet, så slipper jag åtminstone se dem och kan låtsas som om de inte finns. Ni borde testa kackerlacksfällorna, de ser ju såå coola ut!

Postat av: Birgitta

Somliga hävdar att kackerlackan är den varelse som idag är allra äldst på jorden, alltså har överlevt diverse former av katastrofer genom årmiljonerna. Så jag betvivlar att man kan "utrota" dem, ens med "modern" kemi.

Däremot, som Nadia säger, skapa ljus och tvinga dem till mörka hörn. SAMT hålla rent, se till att inga matrester finns, inget stillastående vatten, tättslutande lock, välluftade sängar, etc. Och så får man leva med dem. Och möjligen läsa den utomordentliga Inger Alfén-romanen "Ur kackerlackors levnad" - den rekommenderas varmt. När man läst den undrar man vem som är mest "högtsstående", kackerlackan eller människan? Vem bär egentligen civilisationen? Och vad ÄR civilisation?

Hur som helst - köp hellre fälla än spray!

2006-07-03 @ 11:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback