Varldens basta service

Nar jag idag inhandlade min vegetariska Sushi till lunch pa Fresh Food Store, tackade kassoren mig inte mindre an fyra ganger. Pa min vag ut fran matvaruhuset tackade ytterligare tre anstallda mig, nar de sag Fresh Food-kassen i min hand. Detta ar normen for japansk service. Gar du ut och fikar, gar pa resturant eller ar ute och shoppar mots du av varma valkomningsfraser, breda leenden djupa bugningar och arliga tackanden. Detta ar lika vanligt forekommande vare sig du koper nudlar pa 7-eleven eller bestaller en drink i nagon av Park Hyatts barer. Servicen kanns dock aldrig krystad eller falsk, nagot som jag ofta upplevt i USA. Det lustiga ar att dricks inte existerar.
Ett exempel pa den eminenta japanska servicen upplevdes igar, nar jag och Linda fikade med var nyfunna japanska van Tomomi pa Tully's, da vi bjods pa en overraskning av barristorna; var sin kopp latte med en tackhalsning uppmalat i skummet (min forestallde en hund som sade "Hi!", ska lagga upp bild inom kort).

Att vara kund i Tokyo ar nastan synonymt med att vara kung.

Kommentarer
Postat av: Nadia

Det verkar ju var raka motsatsen jämfört med Spanien där expediter överallt tycks tävla om att bli olympiska mästare i otrevlighet.

2006-08-10 @ 11:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback