Oasen Odaiba

I lordags styrde vi cyklarna till sydostra delen av Tokyos innerstad; till hamnomradena vid Odaiba. Vi nadde den imponerande, futuristiska jattebron Rainbow Bridge, parkerade cyklarna och traskade over den 1.7 km langa kolossen av betong och stal. Nagra meter bredvid oss susade trafiken forbi, trettio meter nedanfor oss kunde vi se farjor tuffa fram, luftrummet besoktes standigt av flyplan pa vag till Haneda airport . Val framme pa Odaibas mark, kandes det som vi kommit utomlands. Innerstadens standiga asfalt var utbytt mot sand, gras, stenar och trad. Vi mottes av en lang strand som lopte langt bort i fjarran. Helglediga japaner sokte svalka i vattnet; simmandes, surfandes och badandes med sina hundar. Ett lugn jag inte kant sedan vi besokte Koh Chang eller Bali infoll nar vi satte oss vid vattnet nar det borjade att skymma. Det valkanda ljudet fran Tokyos trafik hade nu ersatts av vagbrus.

Odaiba kandes da verkligen som en oas mitt i storstaden.


68945-282
Mitt pa Rainbow Bridge - Vi kunde utskilja Mt. Fujis konturer borta vid horisonten

68945-278
View from a bridge; Odaibas inlopp

68945-279
Rainbow Bridge

68945-280
Linda tar det lugnt i en av Oadaibas fem Daibas (f.d. militara utposter)

68945-281
Jag med Rainbow Bridge och Tokyos silhuett i ryggen

68945-283
Pa vag tillbaka till Tokyo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback