Gront te pa flaska och i andra former

68945-300

De flesta japaner koper inte laskedrycker med skyhoga sockerhalter nar de blir torstiga. Istallet inhandlar de en flaska gront te, som bast avnjutes avkylt. De ar helt osockrade och paminner starkt om det bryggt gront te till smaken. Det ar en alldeles utmarkt torstslackare.

Jag ar sjalv sedan snart ett decennium tillbaka helt sald pa gront te och dricker flera koppar dagligen. I Japan dricker jag dock nastan mer te pa flaska an brygger eget, mest pa grund av den hoga tillgangligheten. I varje dryckesautomat erbjuds en mangd olika marken av gront te. De flesta ar lika varandra till smaken, men det finns en del hojdare och bottennapp.


Personligen gillar jag
Ito En Ocha allra bast, men aven Kirins och Suntorys varianter ar utsokta.

68945-301
Tva versioner av Ito En Ocha

68945-298
'Make it...Suntory times'

68945-291
Kirins 2-literflaska

De svenskar som provar gront te for forsta gangen brukar inte uppskatta dess milda, men latt beska smak, da de ar vana vid (i mitt tycke hemska) smaksatta fruktteer a la lipton. Jag har till och med vanner som envisas med att ha socker och mjolk nar de bjudits pa gront te hemma hos mig, nagot som tordes ses som en skymf av japaner.

Har kan ni se en reklamfilm for Suntorys grona te-variant pa flaska och har (och aven har) hittar ni tva stycken for Ito En Ocha. Genomgaende for den marknadsforing jag har sett for gront te ar att de samtliga har en allvarlig, nastan spirtuell ton som ofta anspelar till det gamla Japan och dess kultur. Detta ar inte det minsta konstigt, eftersom gront te ar mycket mer an bara en dryck for japaner. De spelar givetvis en ytterst central roll i teceremonier, nagot som jag tankt skriva mer om inom kort.

68945-297

Det ar valkant att gront te ar halsoframjande pa manga satt. Det ar bland annat rikt pa antioxidanter och sags motverka cancer.

Forutom te finns det en myriad av olika produkter som innehaller gront te, det ar bland annat vanligt for halso- och skonhetsprodukter. Har foljer nagra exempel pa matratter/varor som innehaller gront te.

68945-292
Gront te-muffins

68945-293
Gront te-chips

68945-294
Gront te-sockerkaka

68945-295
Gront te-Kit Kat

68945-296
Gront te-Haagen-Dazs

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag insisterar fortfarande pa att vi snarast maste testa glassen! Jag tycker att det verkar liiite laskigt, men ser laskande ut ;)

Postat av: Nadia

Spännande! Hmm...undrar om det går att få tag på något liknande här. Blev plötsligt sugen på att ge mig ut på jakt i asiatiska livsmedelsaffärer. Trevligt att man har funnit ett bättre och sundare alternativ till läsk.

På tal om grönt te så kommer jag nu ihåg att jag för ett par år sedan i Tyskland köpte någon slags uppfriskande body spray som sades ha en mängd goda egenskaper och var gjord på grönt te. Den luktade helt underbart men jag har tyvärr inte lyckades hitta den här hemma.

2006-08-10 @ 11:54:28
Postat av: Nadia

Fast chips gjorda på grönt te? Nää...det var nog lite för hälsosamt tycker jag!

2006-08-10 @ 11:55:24
Postat av: Birgitta

Håll i er:
hela sommaren har jag köpt utsökt svalkande grönt te på "läskflaska"! På Ica Maxi i Kristianstad...

2006-08-10 @ 12:45:09
Postat av: Andreas

Nadia: Jag tycker def. att du ska testa gront iste, mkt laskande!
Body spray med gront te, dar ser man. I Bangkok kopte jag duschcreme med gront te, luktade mkt gott!
Hehe, de chipsen ar nog inte sa halsosamma som man kan tro... ;)

Birgitta: Ser man pa. Det ska bli intressant att se om detta kan bli en hit i Sverige.

2006-08-10 @ 13:02:37
Postat av: Therese

Åh vad spännande det ser ut , jag är själv helt såld på grönt te och dricker flera koppar om dagen. Skulle vara kul att prova glassen och kallt grönt te på flaska

2006-08-10 @ 18:37:04
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Nadia

Jag blev så sugen och nyfiken av allt prat om grönt te att jag faktiskt köpte en påse i teaffären idag, fast jag fegade och köpte grönt te med smak av grädde och rabarber.
Kul att grönt iste går att få tag i på ett sådant lättilgängligt ställe som en ICA affär, skall spana efter det nästa gång jag är på ICA!

2006-08-11 @ 14:17:54
Postat av: Andreas

I forrgar testade jag och Linda gront te-glass pa en izakaya. Det smakade valdigt gott, men ar inget for de som vill ha sin glass sot. Glassen serverades med den ovantade sidratten sotpotatis (!).

2006-08-18 @ 06:26:08
Postat av: Ting

Haha! Helt snurrat mycket grönt te produkter ju, går de att köpa i Sverige tro? Har du recept på någon av kakorna? Vore skoj att testa, skriver veckans muffins nämligen.
/ Ting

2007-06-04 @ 23:00:27
URL: http://tings.egensida.se
Postat av: Linnea

Tycker mycket om det du skrev! Skojigt att se lite schyssta grejer och inte bara det vanliga grejerna som man kan se om hela tiden. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback