Sushi i Ueno

Jag ar nyss hemkommen fran Ueno. Esui foreslog att vi skulle ata billig sushi pa en av hans favoritrestauranger som ligger pa Ameyoko, den kanda marknadsgatan. Vi gick fran Akihabara (ca 10 minuter) och nadde Ameyoko vid attatiden. Det kandes som att komma till en ny stad, ett nytt land t o m. Ameyoko ar det omrade i Tokyo som kants mest som ovriga Asien hittills; mer exotiskt och rustikt an av det annars sa hogteknologiska och lyxiga Tokyo.

68945-30

Det kandes lite som att komma till Bangkoks myllrande Khao San Road. En vagg av dofter, ljud och synintryck bombarderade mig fran tatliggande marknadsstand, restauranger och affarer. Det verkade finnas goda chanser att fynda (hittade till exempel en jattesnygg vaska, som jag tror linda hade gillat, for bara 2000 yen) klader eller mat. Eftersom vi kom fram sent, holl det mesta pa att stanga. Men ett aterbesok ar redan inplanerat.

68945-31

Vi intog middagen pa en traditionell Kaitenzushi-restaurang, vilket innebar att det ar tallrikar med fardiglagad mat som aker runt pa ett rullband. Bakom det roterande rullbandet star tva sushikockar som ser till att bandet kontinuerligt fylls pa. Det kostar 136 yen per tallrik. Nar man ar matt kommer en servitor och raknar tallrikarna och sager sedan till kassorskan som man betalar till. For er som undrar: nej, jag gick inte over till den morka sidan. Jag at bara vegetarisk sushi. De hade ett tiotal helvegetariska alternativ, bl a natto, okura, friterad tofu och den vanliga gurk- och rismakirullen (allt med wasabi, givetvis). Under disken med det stora rullbandet gick ett annat sadant, med glas och tepasar. Man kunde fylla pa varmt vatten ur en kran vid sin plats och vips, sa hade man gront te (ocha) som maltidsdryck.

68945-32

Jag gillar verkligen Kaitenzushi-konceptet, dels for att det ar ett roligt och smidigt satt att ata, dels for att det ar jattegott, aven om man ar vegetarian. Jag kommer definitivt att gora om detta!


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag hoppas att vi går ut och äter på något sådant ställe, men det är väl ganska garanterat :P
Love u. Puss.

Postat av: vincent

är inte du lite gammal för att vara vegetarian?

2006-12-14 @ 16:53:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback