Sondagsstudier

Idag har jag bara varit hemma och pluggat (last artiklar till mitt exjobb, jobbat pa en power point-presentation och pluggat japanska). Jag har darfor inte sa mycket spannande att beratta :) Daremot kan jag skriva kort om den studieteknik (som jag laste en intressant artikel om) som jag tillampar nar jag forsoker lara mig nya japanskaglosor. Det ar egentligen en klassisk memoreringsmetod, da man triggar synsinnet i kombination med arbetsminnet, sa att det lattare gar in i langtidsminnet. Jag tanker alltsa i bilder. Nar jag hor ett nytt ord pa japanska noterar jag den forsta association jag gor med glosan. Som ett exempel: Japanska ordet for arstiden host ar "Aki". Det forsta jag kommer att tanka pa ar min larare och handledare pa Shibaura-skolan, professor Aoki. Nar jag forsoker komma ordet hos pa japanska dyker en bild av min professor upp i huvudet och darmed minns jag ordet "Aki". Lite fanigt, men det fungerar verkligen.

Kommentarer
Postat av: Nadia

Intressant metod, själv har jag länge funderat över hur man på bästa sätt pluggar in glosor (som egentligen är rätt tråkigt) Jag har ännu inte hittat den optimala metoden men den du tar upp kanske är värd att testa.

Postat av: Therese

Intressant metod. Kanske värd ett försök om jag ska plugga igen. Men det ska jag nog , jag vill lära mig flera språk

2006-04-23 @ 15:52:40
URL: http://utrikes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback