Lang dag..

Idag har jag lyssnat till ett tiotal presentationer pa japanska. De sade mig inte sarskilt mycket med andra ord. Vi har haft terminens forsta progress report day, dar varje student ska beratta for resten av labbet hur langt de kommit med sitt projekt.

Det gick ganska bra for mig. Jag vet dock inte hur mycket de forstod av den (eftersom den var pa engelska). Jag berattade kort om att mit projekt handlar om formatstriden mellan HD DVD och Blu-ray, vad denna kan innebara for marknaden, var jag har for syfte med studien o s v. Allt som allt babblade jag nog pa i tio minuter.

Efter fem (!) timmars redovisningar var skoldagen slut. Alla verkade da genast bli pa ett mycket battre humor. Esui fragade om jag ville med och ata middag pa en restaurang som ligger mittemot skolan. Jag var riktigt hungrig och tyckte det lat som en god ide.
    En kille, som jag for tillfallet inte minns namnet pa, som verkar vara lite av klassens clown (de andra sager att han ar "crazy", han jobbar extra som maskot pa Disney Land) gjorde super mario-hoppljud med sin nasa (!), med tillhorande hoppgest, pa vag till restaurangen. Detta roade de andra mycket (jag maste ocksa saga att det sag lustigt ut), en del forsokte harma gesten. Jag tror att jag just bevittnat ett exempel pa den japanska teknikerhumorn.

Val pa restaurangen at jag en mycket god maltid bestaende av: Rissoppa (med svamp, stekt agg, bonor och lok) och en mix av stekt tofu, sjogras, svarta bonor och morotter samt en liten radissallad. Allt gick pa 550 yen, vilket kandes klart prisvart.

Esui kan verkligen "crack me up" ibland nar han faller de mest ovantade kommentarerna: "I have a friend that looks like Totoro" (
http://pukomuko.lt/failai/kleckai/totoro.gif) sade han en gang nar vi diskuterade animefilm. En annan gang presenterade en annan van genom att saga: "This is my friend ___ (minns inte hans namn heller), doesn't he look like Super Mario? (vilket han faktiskt gjorde)". Jag menar, hur snallt ar det att saga sa om sina vanner?
 
Aaanyway. Jag akte med Hiroshi ifran Toyosu st. (som, efter att vi hade bevittnat nagon som verkligen gillade att varva sin motor utanfor restaurangen, berattade om att det finns japanska "lantisar" som aker in till Tokyo bara for att hanga och kora runt med sina bilar, de kallas (lustigt nog) junkies). Nar jag gick av vid Yurakucho sade han "Hej doo" (som han lart sig av mig).
    Jag trivs mycket bra med manniskorna i mitt labb. De ar roliga, vanliga och hjalpsamma.

Imorgon ska jag pa morgonen aka till Gotanda for att betala forsta hyran till nya lagenheten och hamta ut nycklarna. Darefter blir det exjobbande pa skolan resten av dagen. Pa fredag blir det japanskalektion nummer fyra (av tio) och mer exjobbande. Pa kvallen blir det eventuellt (denna eller kommande fredag) ett besok hos en narliggande Izakaya (trad. japansk krog dar man tillagar sin egen mat vid ens bord stekhall samt "maste" dricka alkohol). Pa lordag ska jag aka till de stallen pa Sobu Line och Yamanote Line som mitt commuter's pass tillater, men som jag inte besokt annu, namligen Ryogoku och Kinshicho. Jag ska aven kolla efter ett billigt Ipod-case i Akihabara. Pa sondag ska jag packa och plugga och pa tisdag flyttar jag in i nya lagenheten!

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag skrattar mycket när jag läser din blogg :)
Och du du du du du, vet du vad vi har glömt? Vår 2,5 års dag :P, den var i söndags. Grattis till oss! Vi är bäst faktiskt! :D
Puss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback