"Handra moblel" - IKEA har kommit till Japan

Igar nar jag var pa vag till taget motte jag herr Sunaga. Han var uppkladd i kostym och berattade att han varit pa invigninsfrukost for Japans forsta IKEA. Den svenska mobeljatten oppnade alltsa sitt forsta varuhus har igar. De japaner som ar nyfikna pa varat lilla land eller svenskar som har grav hemlangtan kan bege sig ut till Funabashi och kopa hem bokhyllan Billy eller ata svenska kulinariska "klassiker" som kottbullar, varmkorv med brod eller kanelbullar i serveringen. Till och med Ahlgrens bilar, Sveriges mest internationellt kanda godis, finns till salu for 150 yen pasen (lite mindre an tio kr).

Funabashi ligger oster om Tokyo pa ett lattillgangligt avstand (en halvtimme fran Shinkoiwa enligt herr Sunaga, vilket borde innebara ungefar femtio minuters restid fran Tokyo Station) . Det forsta varuhuset kommer att vara 40.000 kvm stort. I host oppnas ett IKEA i Yokohama och om ett par ar ett i Kobe.
    Det ar inte forsta gangen som IKEA gor en Japansatsning. For cirka tjugo ar sedan forsokte de att alliera sig med en lokal kedja, men det misslyckades och de tvingades att retirera.

De som ar intresserade av att se hur knackebrod skrivs med Katakana, ak till Funabashi eller se
www.ikea.jp. Sjalv klarar jag mig bra utan.

Kommentarer
Postat av: Linda

JAG MÅSTE DIT, DET HOPPAS JAG ATT DU FÖRSTÅR!!! Med eller utan dig ;)
Puss älskling!

Postat av: Anonym

Jag trodde också jag klarade mig bra utan svenskt mat och godis (förutom saltlakrits då som IKEA inte säljer här) men när jag kom till IKEA Madrid var det jättekul att gå in till den svenska mataffären och handla. När man inte ätit knäckebröd på månader smakar det fantastiskt.

2006-04-26 @ 02:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback