En smaklos ode till Japan - Del 1

Vasterlandska popularmusiker har besjungit Japan mangen gang. Om det ar for att flirta med fans i Japan (varldens nast mest musikkonsumerande nation) eller for att locka lyssnare i vast med japansk "mystik" tals att diskutera. Resultatet blir oavsett ofta enfaldigt stereotypt, men ack sa roligt.

Har kommer forsta delen i mitt icke rangordnade listande av nagra (i mitt tycke) mest smaklosa, mest skamlosa och mest oavsiktligt underhallande "hyllningarna" till Nippon.




68945-227
Bee Gees: “Tokyo Nights
Falsettgubbarna skrev faktiskt denna skildring av en man som faller bade for en japansk flicka/dam/kvinna och dennes hemland sa sent som 1998. Innehaller fantastiska textrader som "I was lonely in western days / she took me away", "You're crossing the water for eastern delights" och "I was down in the rising sun".

 
68945-228
Ace of Base: "Tokyo Girl"
Spelades ocksa in under nadens ar -98, av ett av svensk musikexports genom tiderna storsta skamt; de goa goteborgarna Ace of Base. Har kan man lara sig mycket om unga kvinnor fran Tokyo: "She's got the face sweet as a baby / Elegant taste and money to burn" och "Her 'yes' is 'no', ' no' is a maybe' / Her language is so hard to learn". Beskada Ace of Base revolutionerande kulturantropologiska analyser av Japan!


68945-229
Buck Owens - "Made in Japan"
I borjan av 1970-talet forsokte den numera bortgangne countrynissen Buck Owens markligt nog besjunga en tjej som var "made in Japan". Han verkar inte vara sarskilt palast, da han mest besitter insikter som "When it's night here over there it's a breaking day" och "My transistor radio comes from far away". Eh, om ens Japankunskaper stracker sig till vilka elektronikprodukter man har i hemmet, borde man kanske valja ett annat tema till sitt textforfattande?


68945-230
Aneka - "Japanese Boy"

Annu en hjarndod karlekstext relaterad till Japan, denna gang i hemsk discoskrud a la tidigt 80-tal. Stackars skotskan Anekas (som egentligen heter Mary) stora japanska karlek har packat vaskorna och akt tillbaka till sitt hemland, utan att meddela sin flickvan: "I woke up one morning and my love was gone". Detta orsakar givetvis problem for Aneka: "People ask about him every day / Do not know what to tell them / what can I say?". Smatt desperat forsoker hon fraga manniskor om de har sett pojkvannen och ger en detaljerad beskrivning: "Mister can you tell me where my love has gone? / He's a Japanese boy".
"Japanese Boy" blev mirakulost nog en superhit, men lyckligtvis nog den enda for Aneka.


68945-231
Styx - "Mr. Roboto"
Finnes pa superpretentiosa rockoperalbumet (alla rockoperaalbum ar superpretentiosa) Kilroy Was Here, Styxs valkanda futuristiska temaskiva fran 1983. Innehaller den klassiska vokodersjungna refrangen "Domo arigato, Mr. Roboto" ("Tack sa mycket, herr Robot"), som fortfarande spelas da och da som bakgrundsmusik i japansk tv. Cheesy ar bara fornamnet..




Detta var forsta delen i mitt Japanrelaterade popularmusiklistande. Fortsattning foljer!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Nu kan jag kommentera i min egen blogg igen (detta har inte varit mojligt tidigare av nagon mystisk anledning)! Nu vill jag darfor se manga fler kommentarer fran er, kara lasare i fortsattningen (nu kan ni ju inte skylla pa att jag inte besvarar era inlagg ;)!

Postat av: Nadia

Ha,ha..Be Gees har i mitt tycke alltid varit horribla oavsett om de sjunger om tokyo eller ej, men du glömde min favorit! "Big in Japan" ,den där åttiotalslåten med Alphaville (eller hur det nu stavas). Jag hoppas att denna kulturskatt tas upp i nästa inlägg! ;)

2006-07-19 @ 13:09:10
Postat av: Andreas

Nadia: Jag instammer att Bee Gees ar horribla, sarskilt nar de sjunger om Tokyo.

Japp, 'Big in Japan' finns med pa min lista, den kommer att tas upp i del 2 (eller del 3) :)

2006-07-20 @ 04:25:01
URL: http://tokyoandy.webblogg.se
Postat av: Micke A

Vafan, dissa inte Bee Gees... ^^

2006-07-20 @ 18:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback